KBBA

lazada

nuffnang

Nak Sponsor Korang Coklat

ASSLAMMUALAIKUM

Hai semua...
Di tengah hari ni...
Tetiba rasa nk sponsor orang

Ha sape yang rajin buat GA tu...
kalau nk kan sponsor hadiah
COKLAT
cepat2 email kat kite ye

noorhaidaz@gmail.com

ATAU

PM kat facebook


ATAU 

facebook kite

coklat nye mcm ni ha...







yang penting korang juz like je 


untuk 


(tapi tgk lah kalau tetiba rase nk tambah lagi... hehehhe)





CAKAP-CAKAP MRS KEPINK

Sunnah Yang Ditinggalkan!

ASSALAMMUALAIKUM

Hai semua
Hari ni kite nk share 1 perkara yang kite sendiri pun baru tau
Pasal Ibu Jari & Jari Telunjuk...
Actually benda ni pun kite copy paste je...
Diulangi Copy & Paste...
sbb niat kite untuk share sahaja...

kite tgk dari Facebook



Assalamualaikum. Hari ini saya nak kongsikan kisah daripada ustaz saya. Kisahnya begini. Ketika ustaz berada di tingkatan 3 kalau tidak silap saya, dia bersekolah di sekolah maahad @ pondok. (saya tak berapa ingat). Pada ketika itu, kerajaan memberikan sumbangan buku yang banyak. Ustaz belek-beleklah buku yang ada di situ. Dalam leka membelek buku-buku yang ada di situ, ustaz terjumpa sebuah buku yang tajuknya lebih kurang ’20 amalan sunnah yang telah dilupakan’. Nampak menarik. Ustaz pun baca. Alangkah terkejutnya ustaz apabila buku itu mengatakan lambang A itu adalah sunnah Yahudi. Terus ustaz saya simpan soalan ini dalam otak untuk bertanyakan kepada mereka yang alim.

Ditakdirkan Allah, ustaz dapat menyambung pelajaran di Universiti Al-Azhar, Mesir. Pada malam itu, selepas habis pengajian daripada syeikh (saya tak ingat namanya siapa) di situ, ustaz mengambil peluang untuk bertanyakan soalan itu kepada syeikh yang mengajar tadi. Dilihat syeikh bersama Syeikh Yusuf Al-Qaradawi sedang duduk bersembang. Ustaz meminta kebenaran dan syeikh itu memberi kebenaran.

“Syeikh, apa hukum kalau kita buat begini? (sambil membuat lambang A)”

Syeikh menepis tangan ustaz saya. Syeikh Yusuf Al-Qaradawi terkejut.

“Biadap kamu.” kata syeikh itu sambil menuding tangan kepada ustaz saya.

“Kenapa syeikh? Kalau diikutkan kebiasaan orang Malaysia, kalau kami nak menunjukkan sesuatu, macam itulah yang kami guna.”

Syeikh menggeleng kepala. “Kalau kamu nak tau, itulah amalan Yahudi yang telah di ajarkan kepada kamu, warga Malaysia. Yahudi tidak akan boleh duduk senang selagi mana kamu tidak mengikut mereka. Jadi ini adalah tugas kamu untuk beritahukan hal ini kepada penduduk Malaysia.” ujar syeikh.

“Jadi, macam mana kami nak tukar daripada menggunakan lambang A itu?”

“Kamu gunakanlah begini, (sambil menunjukkan seperti lambang B). Itulah sunnah Rasulullah s.a.w.”

Ustaz mengangguk dan beredar.
---------------------------------------------------------------
Harapnya atas perkongsian saya yang tidak seberapa itu dapat memberikan pencerahan kepada anda semua. Sebabnya kita sekarang kalau nak tunjukkan sesuatu menggunakan lambang B, orang kata kita ni biadap. Dah terbalik, sunnah Rasulullah dikatakan biadap, sunnah Yahudi kita kata baik.

Moga dapat dikongsikan kepada rakan-rakan yang lain. Perkara ini penting untuk saya sampaikan. Takutnya kita di Padang Mahsyar nanti kita terlepas daripada syafaat Rasulullah hanya disebabkan kita tidak sebarkan perkara yang besar ini kepada orang lain.

#Sebar-sebarkanlah. Moga dirimu mendapat keredhaan daripada Allah#

Tambahan : Penerangan Ust Azhar mengenai sunnah nabi saw yang tunjuk menggunakan Lambang B. 

http://www.youtube.com/watch?v=YZ_K7VqjXnM
 — with Ida Shida and Arifah Amalia.


So no more jari Ibu.. hehehe....
Dok sopang pung.. hehehe...
Tapi tak salah nk guna...
Renung-renungkan dan selamat beramal..
hehehehe



CAKAP-CAKAP MRS KEPINK

Misi Bawa Si Kembar Balik Kampung

ASSALAMMUALAIKUM

Hai semua...
 Hari ni Isnin....
Setelah 9hari bercuti
hari ni terasa sgt la malas nye...

Tapi ape boleh buat kan 
Kerja tetap kerja...

Ok kite saje je nak kongsi cerita pasal 
Misi Bawa Si Kembar Balik Kampung...
Cewaaahhhh
Ini semua POYO...
ahahaha...

Sebenarnye Khamis lepas kite g Shah Alam
Amik anak sepupu
Dia orang ni kembar tau...

Dulu diaorang ni takut2 ngan hubby kite tp sekarang...
Tgk je la ni...



sorang tido atas hubby kite (Paksu)
sorang lagi nk pakai baju pn cari Paksu...

Diaorang ni suke sgt tgk cite Oggy and the cockroaches tu... 
ala cite kucing n lipas yg jahat tu.. hehehe


Tgk sampai boleh tertidor tau tgk si Oggy...
Yang tido tu kalau tak silap Nabilah
Yang still berjaga tu... Nadiah...
kalau tak silap la kan..
sebab diaorang ni kembar seiras.


Kalaumcm ni kite sendiri pun tak tau mane satu
Ainnur Nadiah
&
Ainnur Nabilah

Kebetulan mase kite balik ari Sabtu tu
diaorang ni tengah tido...
then Acu diaorang yg betol
sms bgtau kata
"anak2 bangun cari mane Paksu & Acu"
tp nk buat mcm ne kan sbb Husband keje malam so kene la balik rumah sndiri

Then esk pagi
En Hubby balik dr keje terus kata...
"Hmmm... mcm ne la si Kembar tu kan... Acu dia kan blaja krete..."
itu yang mule skali kua dr mulut En Hubby kite...
teringat kat kembar la tu...

Then dpt sms lagi dr adik sepupu kata
"anak2 bangun tido cari Paksu & Acu lagi"
hahaha...
kelakar pun ada...

Mulenye Hubby kite tidor... tp lepas kite kata dpr sms mcm tu
dia pun ajak kua. Then cari baju untuk diaorang
sbb diaorang ni suke baju ala2 Princess... nak yang labuh je


tgk bukan main suke lagi diaorang kan...
mule2 dpt tu siap ukur kat badan then pusing2 ala2 princess
comellll giler...

Nanti lepas Hubby keje malam 
nk bawa diaorang jalan2 lagi..
hehehehe...

Nanti kite cite lagi ye...
seronok layan diaorang ni...
walaupun tak reti dok diam tp diaorang budak yang baik & bijak...
Kite paling suke bile dia cakap
"terima kasih Acu"
hehehe.. dengan penuh gaya sopan santun...
nnt kite try rekod gelagat diaorang pulak...











CAKAP-CAKAP MRS KEPINK

Buah Zuriat @ Hawa Kembar Tiga

ASSALAMMUALAIKUM

Hai semua
semalam kite janji nk tunjuk buah yg special tu kan

so ari ni kite tunaikan janji kite tu...

Sebenarnye mase tu kite nmpak ada buah kembar 3 ni...
Dia kata tak jual sbb susah nk dpt.. 
sblm ni ramai yang nk beli...
tp dia tetap tak nak jual, katanye nk simpan

kite ni jenuh la pujuk dia
siap nk letak harga lagi.. hehehe
punya la nk jugak kan..

Akhirnya...
Ehem ehem kite berjaya pujuk tau...
Ni la rupe buah kembar tiga


kebetulan kat rumah dia tu ada 3 je... so kite amik satu tinggal kat dia 2
ape pun terima kasih sgt kat Anis & Firdaus...
sebab sudi gak jual buah kembar 3 ni...
Niat di hati mmg nk kembar
kononnye nk cover la 6 thn tak dpt anak tu.. 
ihik ihik...
tp smua kuasa dari Allah
jika diizinkan adalah kan...
saje je nk cuba sbb kebetulan keturunan mmg ada yang kembar
mane la tau ada rezeki kite kan.

Harap korang pun doakan la untuk kite ye...
mudah-mudahan tahun ni berjaya dapat status baru...
Aminnn.

Anis & Firdaus ni mmg mcm2 ada dijualnye...
ada bedak arab, bedak syria
juz delima asli
cuka epal
juz kurma...
pendek kata smua barangan dr keluaran negara timur tengah.
kite beli ni jugak tau ari tu...


ini juz delima... dia masam tp sedap tau...
kalau letak gula mcm ribena je...


ha ini paling paling paaallliiiinnnngggg
masaaaammmmm
cuka epal... hehehe...
kalau nk kurus boleh la try.. cara penggunaan 1 sudu kecil cuka ni + 2 sudu juz delima...
ape pun selamat mencuba ye...





CAKAP-CAKAP MRS KEPINK

Buah Zuriat @ Buah Hawa

ASSALAMMUALAIKUM

Hai Semua...
Minggu ni agak kurang idea la...
Lagi pun BZ sikit buat wrapping coklat...

Baru-baru ni tido rumah mak sdara
Kite panggil dia Wan Chu

Memandangkan kite ni dh nk masuk 6 thn kawin
dan masih berdua je...
so dia pun bgtau la kata ada org kat rumah tu jual 
buah zuriat ni...

sblm ni kite pernah cuba gak.. 
buah ni mahal la jugak.. sbb dkt luar ada yg sepasang RM50 - 60
tp sblm ni anak sdara & sepupu g Umrah so diaorg la yang bagi...

korang pernah tgk tak?
buah dia mcm ni ha...

 
banyak kan... ni smua org tu la jual...
kalau korang perasan buah ni ada yg kembar...
tp yg kembar ni lagi mahal...
orang kata kalau yg kembar ni InsyaAllah senang dpt kembar...
Tp semua tu ketentuan Allah kite cuma berusaha je...

Nak tau mcm ne nk guna buah ni???
Meh kite ajar...
ahahhaa.. kite pun baru je blajar...


korang jangan terkejut ye tgk anak lesung batu ni ada...
sbb buah ni mmg keras.. seksa tau nk belah dia...
kalau tgk dr segi rupe dia mcm kelapa sawit la jugak kan...
hehehe...
Parang & anak lesung ni mmg penting...


inilah hasilnye bile dh siap dibelah dua...
betol tak mcm kelapa sawit bila dibelah...



kalau tak belah 2 korang akan nmpak isi dia mcm ni.


lepas tu korang kene rebus.
sebelum ni orang ajar kite rebus isi dia je...
tapi kali ni dia ajar rebus sekali dgn kulit2 dia.
sbb dia kata dkt kulit pun ada jugak khasiatnye.


sblm nk minum tu korang tapis la dulu ye...
jangan main tuang je karang ade yg tersedak serbuk buah zuriat ni.. 
hehehee


TaaDaa
ok siap untuk diminum...
yg tu korang boleh la simpan dulu sblm direbus semula... 
dlm peti sejuk tau...
atau kalau malas korang rebus je dgn air yg byk lpas tu simpan dlm peti sejuk..
dlm seminggu still boleh guna lagi... 
kalau lama sgt takut masam lak air tu.
ye la, air rebusan sndiri mana ada bahan pengawet...

So pada yang berminat tu boleh la cuba-cuba...
Mane la tau ada rezeki korang kan...
macam kite ni pun berharap gak agar tahun ni boleh tukar status
harap sangat boleh dpt status
Mak, Ibu, Mama, Mummy 
hehehe...

Esk kalau ada masa kite tunjuk kat korang buah yg kite beli tu...
Special tau...
sbb susah nk dapat...
sedaya upaya pujuk org tu untuk jual...






CAKAP-CAKAP MRS KEPINK

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...